התמדה

תקציר: מאמר זה בוחן מהם המכשולים שמקשים עלינו להתמיד ומציע דרכים פרקטיות להתגבר עליהם. המאמר כולל ציטוטים מעוררי השראה בנושא התמדה.

"טיפת מים תנקב חור בסלע, לא בבת אחת, אלא בטפטוף מתמיד" – לוקרציוס (משורר רומי ופילוסוף).

עקרון ההתמדה בפיזיקה
, קובע כי כל גוף נוטה להישאר במצב בו הוא נמצא. אם במנוחה, ישאף להישאר במקומו. אם בתנועה, ישאף לשמור על מהירותו (גודלה וכיוונה). כדי להמשיך ולקיים את התנועה, אין צורך בהשפעה חיצונית. השפעה זו נחוצה בשביל להפסיק את התנועה או לשנות את כיוונה. במציאות היומיומית גופים אינם משמרים את תנועתם מפני שקשה מאוד להמנע מהשפעות חיצוניות.

עקרון ההתמדה פועל גם בחיי ובאופי האדם.
"אם במנוחה, ישאף להשאר במקומו"  – התחלה של פעילויות/מיזמים/קשרים/הרגלים חדשים מצריכה כוונה, כוחות נפש והשקעה.
"אם בתנועה, ישאף לשמור על מהירותו (גודלה וכיוונה)" – סיום או שינוי כיוון של פעילויות/מיזמים/קשרים/הרגלים קיימים מצריך כוונה, כוחות נפש והשקעה.
"במציאות היום יומית גופים אינם משמרים את תנועתם בגלל השפעות חיצוניות" – ישנם גורמים בחיינו שמקשים עלינו להתמיד.

מהם הגורמים המקשים עלינו להתמיד ואיך ניתן להתגבר עליהם?

סיום תקופת ההתאהבות
לאחר הקושי הראשוני לעבור ממנוחה לתנועה, מהרגע שכבר עשינו את הצעד הראשון, יש איזו אנרגיה התחלתית, תקופה של חסד, התלהבות והתאהבות, בה הדברים הולכים חלק.
מטרת תקופה זו להראות לנו את הפוטנציאל של הדברים, איך הדברים יכולים להיות, לתת לנו מוטיבציה ולאפשר לנו ליצור בסיס יציב ומחוייבות להמשך התהליך.
כאשר תקופת ההתאהבות מסתיימת ההתמדה שלנו תעמוד למבחן. ייתכן ונפרש באופן שגוי את הקושי הפתאומי או הירידה הטבעית בהתלהבות ויעלו בנו ספקות לגבי המחוייבות לתהליך, לגבי הרצונות והיכולות שלנו להמשיך…

יש כמה דברים שניתן לעשות בכדי לעבור מכשול זה:

* ניצול תקופת ההתאהבות ליצירת הבסיס והיסודות להמשך – זה דבר שצריך להעשות באופן מודע, כי אחרת רק תהנה/י מתקופת החסד והיא תעבור מהר. שאל/י את עצמך "מה הכרחי ליצור היום בכדי שאוכל להתמיד לאורך זמן?" ונצל/י עד תום את תקופת החסד בכדי ליצור זאת.

* תקופת ההתאהבות מהווה פרומו למה שניתן להשיג בהמשך דרך התמדה:
שימ/י לב לתחושותיך הטובות בתקופת ההתאהבות, למוטיבציה שאת/ה מרגיש/ה, לכל ההישגים הקטנים וחקוק/חקקי אותם בזכרונך. בסוף תקופת ההתאהבות זכור/זכרי שדרך עבודה והתמדה, תוכל/י להגיע לאותם התחושות והישגים ואף לעבור אותם.

* זיהוי נכון של סיום תקופת ההתאהבות יחד עם המודעות לכך שסיום תקופת ההתאהבות הינה שלב הכרחי בדרך והנכונות לוותר על הסיפור המנטלי ופשוט לשהות במקום הלא נוח הזה, עם הקשיים שמתעוררים, יעזרו לך לעבור את התקופה הזו בהתמדה [ראה/י לפגוש כאב וסבל].

"איני יודע מה זה הכח הזה. אני יודע שהכח הזה קיים והוא זמין רק כאשר אתה יודע בדיוק מה אתה רוצה ונחוש לגמרי לא לוותר עד אשר תשיג זאת" – אלכסנדר גרהאם בל (ממציא הטלפון).

שעמום
אחרי שתקופת ההתלהבות הראשונית עוברת יתכן ונצטרך להתמודד עם תחושה של שעמום.

דרך אחת להתמודד עם השעמום הינה לגוון, להתקדם ולהמשיך ללמוד.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם שעמום הינה ללמוד לראות ולהרגיש את הייחודיות של כל רגע. הדרך לעשות זאת זה הינה באמת ובתמים להיות נוכח/ת ברגע הזה, לוותר על הסיפור המנטלי, להפנות את כל תשומת הלב אל הגוף והחושים ולחוות את הרגע הזה ישירות דרך החושים והגוף [ראה/י העצמת החוויה החושית].

השעמום הינו שער שאם נעבור דרכו נגיע לעומק. הבנה מעמיקה יותר, קשר עמוק יותר, מחויבות גדולה יותר וכד'.

"מאמץ ממושך, לא חוזק או אינטיליגנציה, זה המפתח לשחרור הפוטנציאל שלנו"  – ווינסטון צ'רצ'יל (ראש ממשלת בריטניה לשעבר, זוכה פרס נובל בספרות).

ספקות
כל אדם שאי פעם ניסה להתמיד במשהו בחייו נתקל בספקות. "האם אצליח?", "האם אני בכלל רוצה את זה?", "האם יש לי את היכולת/משאבים/אורך רוח להמשיך?"…
עננת הספקות מקשה עלינו לראות בבהירות את האופק, להתחבר לתשוקה הראשונית שגרמה לנו להתחיל או להרגיש מה באמת קורה בתוכנו.
פעמים רבות הספקות אינם משקפות נאמנה את תחושתנו האמיתית וההתעסקות בהם מהווה בריחה מהתמודדות עם הדבר האמיתי שמפריע לנו, מקור הספקות.

ניתן לבחון כל ספק שעולה בעזרת השאלה "האם זה באמת נכון"? [ראה/י את העבודה של ביירון קייטי].

דרך ישירה יותר הינה להעביר את תשומת הלב מההתעסקות המנטלית בספקות אל הרגשות. "מה אני מרגיש/ה כרגע בקשר לנושא הזה?", אתר/י את הרגש כתחושה פיזית בגוף, השאר/י עם הרגש, תנ/י לו את כל תשומת הלב והבן/הביני אינטואיטיבית דרך הרגש, מה באמת נכון לך ברגע זה ומה מקור הספקות [ראה/י עולם הרגש].

ספקות סוגרים אותנו בתוך עולמנו המנטלי ומנתקים אותנו מהמציאות. אם אנחנו מרגישים צורך להסתיר את הספקות שלנו מאדם קרוב או אדם שהספקות קשורים אליו, הסגירות תגבר ותגרום לחוסר שקט גדול יותר. לעיתים דווקא שיחה כנה מהלב, עם אותו אדם, לגבי הרגשתך יכולה לעזור.

אם לא הגעת לבהירות בעזרת אחת מהדרכים לעיל, פשוט המשכ/י קדימה בנחישות. אם יש ספק, אין ספק – כדאי לשים את הספקות בצד, להמשיך לצעוד קדימה, עד שהדברים יתבהרו לכאן או לכאן וכבר לא יהיה ספק. לעולם אל תכנעי לספקות ותוותר/י, קבל/י החלטות ממקום של שקט מנטלי ובהירות רגשית.

"רבים מהכישלונות בחיים היו לאנשים שלא הבינו עד כמה קרובים היו להצלחה כאשר ויתרו" – תומס אדיסון (ממציא אמריקאי נורת הליבון החשמלית).

קשיים
"כל הזמן אנו עומדים בפני הזדמנויות גדולות שמוסוות באופן מזהיר בתור בעיות שלא ניתנות לפתרון" – לי אייקוקה (מראשי תעשיית המכוניות האמריקאית, נשיא חברת פורד ומנכ"ל חברת קרייזלר).

חייך הינם תוכנית אימונים אישית שנתפרה במיוחד בשבילך בשביל להביא להתפתחות ופתיחות מקסימלית. בהסתכלות לאחור, כל אחד מאיתנו יכול לראות שהקשיים בחיינו היו הזדמנות לקפיצת מדרגה כי ההתפתחות הגדולה ביותר באה מהתמודדות עם הקשיים בחיינו.

בבית ספר של החיים, לא ניתן להתחמק מהתמודדות עם הקושי דרך וויתור. אנחנו צריכים ללמוד את השיעורים שאנחנו צריכים ללמוד, ואם לא נלמד את השיעור כרגע, נצטרך להתמודד עם אותו השיעור שוב ושוב, בתחומים שונים של חיינו, עד שנסכים לשהות עם הקושי, לעבור דרכו וללמוד את השיעור.
דרך ההסתכלות הזו על החיים עוזרת לעבור כל קושי בהתמדה.

ג'ון קווינסי אדמס (נשיא ארה"ב לשעבר) אמר "אומץ והתמדה הינם קמע קסמים שבפניו כל הקשיים והמכשולים נעלמים". אם נסכים לשהות עם הקושי, הפתרון ימצא. פעמים רבות הבעיה היא הדרך בה אנו מסתכלים על הבעיה, כי אם נסתכל מנקודת מבט אחרת, נראה את הפתרון.

השוואה
לעיתים קרובות אנחנו מעריכים את חיינו, את ה"הצלחות" וה"כשלונות" דרך השוואה. השוואה לאנשים אחרים; השוואה לאיך היינו, תפקדנו והרגשנו בזמן אחר בחיינו; השוואה של זמנים שונים באותו תהליך כמו השוואת תקופת ההתאהבות לתקופות שבאות אחריה וכד'. לעיתים השוואות אלו מרפות את ידינו, במיוחד כשהבסיס להשוואה הינו שגוי.

לכל אחד מאיתנו מסלול חיים ייחודי, שיעורים אחרים שצריך ללמוד וכלים אחרים שהתברכנו בהם בכדי לעבור את השיעורים בהצלחה, כך שההשוואה לאנשים אחרים יכולה להיות מטעה.
בכל תקופה בחיים, נסיבות חיינו משתנות ויש שיעור אחר שעלינו ללמוד, כך שההשוואה של איך היינו, תפקדנו והרגשנו בתקופה אחרת למצבנו היום, לא בהכרח מייצגת או מתאימה.
כל תהליך כולל שלבים שונים, שכל אחד מהם מעלה שיעור אחר ובכל תהליך יש את מחזוריות ה"גאות ושפל" שלו, כך שצריך להיות זהירים בהשוואת שלבים שונים באותו תהליך.

השוואה מועילה תתבסס על בסיס וזמן השוואה מתאימים, תנטרל את השפעת התנודתיות והמחזוריות  ותבחן את קו המגמה כדי לראות האם אנחנו בכיוון הנכון; האם הצעדים שאנו נוקטים מקדמים אותנו; תעזור לנו להתכוונן, לפנות בכיוון הנכון ולנקוט בצעדים הנכונים.

"אם אנו פונים בכיוון הנכון, כל שעלינו לעשות זה להמשיך ללכת" – אמרה בודהיסטית.

יעדים לא ריאליים
"התמדה אינה מירוץ אחד ארוך; זה הרבה מרוצים קטנים אחד אחרי השני" – וולטר אליוט.

הרבה פעמים אנו מגדירים יעדים לא ריאליים וכאשר איננו מגיעים אליהם, במקום להגדיר יעד יותר ריאלי, אנו מוותרים.
הדרך הטובה ביותר להמנע מכך, הינה לשים לב באופן יום יומי להצלחות הקטנות, לכל צעד שקידם אותנו לעבר היעד, וכל שיעור שלמדנו בדרך; להנות מהדרך; לזכור שהיעד האמיתי הינו עצם הצעידה בדרך, ההתפתחות דרך החיים וההפתחות לחיים עצמם.

"לא משנה כמה לאט אתה מתקדם, כל עוד שאינך עוצר" – קונפוציוס (פילוסוף סיני).

קונפליקט פנימי
פעמים רבות הקושי להתמיד נובע מקונפליקט פנימי בין יעדים/רצונות סותרים (משפחה כנגד קריירה, הגשמה כנגד פרנסה, טובתי כנגד טובת היקרים לי וכד').
במקרה זה כדאי להסב את תשומת הלב מהחשיבה הלוגית, אל הרגשות, להשאר עם כל הרגשות שעולים, ביחס לשני צידי הקונפליקט, עד שמגיעים למקום של שקט מנטלי, בהירות רגשית ותחושה פנימית אינטואיטיבית עמוקה של מה באמת נכון לנו ולסובבים אותנו כרגע [ראה/י עולם הרגש].

"החיים אינם קלים לאף אחד מאיתנו. אז מה? אנו זקוקים להתמדה ואמונה בעצמנו. עלינו להאמין שאנו מוכשרים לדבר מה ואת הדבר הזה עלינו להגשים" – מארי קירי (פיזיקאית וכימאית, מגלת הראדיום וזוכת פרס נובל לפיזיקה ופרס נובל לכימיה).

ויתורים קטנים ופסקי זמן
היה/י מודע/ת לכך שכל ויתור, קטן ככל שיהיה, עלול לסלול את הדרך לויתור נוסף גדול יותר, להוות סטייה מהדרך ובסופו של דבר להביא לויתור מוחלט.  זכור/זכרי שלאחר פסק זמן, הרבה יותר קשה להתחיל מחדש, מאשר להמשיך באותה דרך עכשיו.
עם זאת, ויתורים ופסקי זמן נחוצים לעיתים והינם חלק מהדרך. כדאי לעשות זאת עם המודעות שכיוון שאני מוותר/ת או לוקח/ת פסק זמן כרגע, בהמשך אצטרך להיות יותר נחוש/ה בהתמדה.

"ההבדל בין האפשרי לבלתי אפשרי תלוי בנחישות האדם" – טומי לסורדה (שחקן בייסבול).

זמן
"אין לי זמן" נראה ככוח גדול שפועל נגד התמדה. בסופו של דבר לכולנו תמיד היו ותמיד יהיו 24 שעות ביממה, כך ש"אין לי זמן" זה בעצם עניין של סדר עדיפויות.
כל פעם שהמחשבה "אין לי זמן" עולה בראשך כסיבה לחוסר התמדה, שאלי את עצמך "האם סדר העדיפויות שלי השתנה?", "האם זה עדיין חשוב לי?", אם התשובה לכך הינה "כן, אבל…", המנע/י מהסיפור המנטלי, הפנה/י את תשומת הלב אל הגוף והרגישי אינטואיטיבית מה באמת נכון לך. אם התשובה חיובית, דרך הכוונה להתמיד, הזמן  יימצא.

"זה לא שאני כל כך חכם, אני פשוט נשאר עם בעיות יותר זמן" – אלברט אינשטיין (פיזיקאי, ממציא תורת היחסות וחתן פרס נובל לפיזיקה).

נסיבות חיים שמשתנות
נסיבות חיים שמשתנות, מפרות את האיזון בחיינו ויכולות להוות מבחן להתמדה. טוב להיות מודעים לכך וכאשר נסיבות חיינו משתנות, לדעת שכדי להתמיד יש צורך ביתר נחישות מחד ומאידך יתכן וצריך לבחון מחדש את סדרי העדיפויות שלנו.

"להיות מאותגר על ידי החיים זה בלתי נמנע, להיות מובס זה אופציונלי" – רוג'ר קראופורד (שחקן טניס מקצועי, למרות שסבל מנכות).

סביבה לא תומכת
בכדי לעבור מכשול זה צריך בצורה מודעת ונחושה לזהות בכל הרמות (אמונות, מחשבות, רגשות וכד') מה שייך לי ומה שייך לסביבה שלי. כדאי להפנות את תשומת הלב פנימה, להיות מודע למחשבות והאמונות שעולות בראשך, לבחון "במה אני באמת מאמינ/ה?" ולשחרר כל מה שלא שייך לך; להיות מודע לרגשות בגופך ולהרגיש "מה באמת נכון לי?".

"אין דבר בעולם שיכול להחליף התמדה. לא כשרון: אין דבר יותר שכיח מאנשים מוכשרים שלא הצליחו. לא גאונות: גאון לא מתוגמל זה כמעט פתגם. לא השכלה: העולם מלא באנשים משכילים.
התמדה ונחישות לבדם הינם כל יכולים. האמרה 'המשך' פתרה ותמיד תפתור את כל הבעיות של המין האנושי" – קלווין קולידג' (נשיא ארה"ב לשעבר).

מיצוי/סיום
על אף כל שנאמר לעיל, חשוב לא רק לדעת להתמיד אלא גם לזהות מתי לוותר. למדנו את השיעור. מה שהתחלנו לפני תקופה מסויימת כבר לא נכון למי שאנחנו היום. יש משהו אחר שמרגיש יותר נכון.
כהתחלה, בדוק/בדקי שאת/ה לא מוותר/ת בגלל אחת מהסיבות שתוארו במאמר זה. לאחר מכן וודא/י שההחלטה לוותר נעשית ממקום של שקט מנטלי, בהירות רגשית, מעין ידיעה אינטואיטיבית פנימית שזה הדבר הנכון, תחושה של שלמות והשלמה.

"אני מאד נחושה ועקשנית. יש בי תשוקה שגורמת לי לרצות יותר ויותר ולעשות זאת בצורה טובה. לכל אחד מאיתנו יש אש בלב למשהו. המטרה שלנו בחיים היא למצוא את האש הזו ולשמור אותה דולקת"  – מארי לו רטון (המתעמלת הראשונה בארה"ב שזכתה במדלית זהב אולימפית על ביצוע אישי).

 

בכדי להעמיק וללמוד את הכלים המוזכרים במאמר זה, התקשר/י עכשיו 052-3470949 או לחצ/י צור קשר לתיאום שיעור התנסות בחינם בקורס מדיטציה ומודעות או לתיאום מפגש אישי של מודעות רגשית וטיפול רגשי. השיעורים מתקיימים בחיפה ובקריות. אם אינך גרה באזורים אלו, ניתן לקיים בסקייפ (skype) שיעורים פרטיים של מדיטציה ומודעות או מפגשים אישיים של מודעות רגשית וריפוי רגשי.

Speak Your Mind